Przejdź do treści

Starszaki ćwiczą motorykę małą

Przedszkole w Łęcznej. Casper, Casperki ćwiczą motorykę

Grupa starszaków ćwiczyła dzisiaj motorykę małą i percepcje wzrokowa poprzez wyklejanie kolorową bibułą nowopoznanej literki L. 🙂 Kliknij by wejść na stronę www – Przedszkole w Łęcznej Casper


Galeria w roli głównej … Casperki, znajdź swoją pociechę, oceń komentuj i polecaj

<script>(function(i,s,o,g,r,a,m){i[’GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)})(window,document,’script’,’https://www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);ga(’create’, 'UA-90568817-6′, 'auto’);ga(’send’, 'pageview’);</script>

Motoryka mała i duża – co to jest?
 
Sprawność całego ciała oraz sprawność dłoni i palców – te słowa mogłoby zastępować terminy „motoryka mała” i „motoryka duża”.
Jeśli słyszysz, że Twoje dziecko nie ma trudności w zakresie rozwoju motoryki dużej, to oznacza, że jego ciało jest sprawne.
Adekwatnie do swojego wieku przejawia umiejętności ruchowe. Jakie są przykłady rozwoju motoryki dużej? U maluszka to siadanie, wstawanie, raczkowanie, stanie, chodzenie, machanie rączką. U starszych dzieci to jazda na rowerze, skakanie, bieganie, przeskakiwanie, pływanie. Dotyczy to również sprawności w grach zespołowych oraz aktywności związanych z koordynacją wzrokowo-ruchową, takimi jak rzut do celu czy łapanie piłki.
Co, jeśli obserwuje się nieharmonijny rozwój fizyczny dziecka?
W zależności od tego, na jakim etapie rozwoju jest dziecko, należy podjąć terapię ruchową pod okiem specjalisty. Rozwój ruchowy jest niezwykle istotny w całościowym rozwoju dziecka!
Jeśli słyszysz, że motoryka mała Twojego dziecka rozwija się prawidłowo, to oznacza, że jego dłonie i paluszki są sprawne.
Podobnie jak motoryka duża, motoryka mała również rozwija się wraz z wiekiem. Dla niemowlaka osiągnięciem będzie zaciśnięcie paluszków na palcu dorosłego czy chwytanie grzechotki. Sprawność małej motoryki przejawia się najpierw w chwytaniu różnych obiektów, a później, kiedy dziecko jest starsze, w trzymaniu łyżki i samodzielnym jedzeniu. Starsze dzieci doskonalą motorykę małą podczas lepienia z plasteliny, zapinania zamków czy guzików, wycinania nożyczkami.
Co, jeśli obserwuje się brak rozwoju motoryki małej?
Zwróć uwagę także na postawę ciała – często zaburzenia te występują wspólnie. Przyczyną może być wzmożone lub obniżone napięcie mięśniowe w rączkach. Warto skonsultować się z rehabilitantem, który poprowadzi właściwą terapię i ćwiczenia. Aktywowanie motoryki małej do zabaw adekwatnych do rozwoju dziecka będzie kluczowe dla ćwiczenia sprawności dziecka!
Ważnym pojęciem jest także grafomotoryka, czyli umiejętność rysowania i pisania. Młodsze dzieci będą tworzyły „bazgroty” wszystkim, co zostawia ślad (nie tylko na papierze…). Starsze dzieci będą sięgały po kredki i mazaki – ważne, aby zwrócić wtedy uwagę na rodzaj jej trzymania. Zaburzenia grafomotoryczne są powiązane z obniżoną sprawnością motoryki małej.
Co to jest percepcja wzrokowa?
Percepcja to innymi słowy sposób, w jaki człowiek interpretuje zgromadzone przez zmysły informacje (Levine i Shefner, 1981). W przypadku percepcji wzrokowej, zmysłem zaangażowanym w odbieranie i przetwarzanie bodźców zewnętrznych jest wzrok.
Prawidłowa percepcja wzrokowa umożliwia nam sprawne funkcjonowanie w otaczającym świecie. Jest podłożem, a zarazem koniecznym warunkiem, dla innych procesów poznawczych, takich jak myślenie, pamięć czy nawet posługiwanie się językiem. W przypadku zaburzeń percepcji problematyczne stają się dla nas najprostsze codzienne czynności. Kłopotem będzie rozpoznanie twarzy członków rodziny, a nawet samodzielne przeczytanie gazety. Również zdolność naszego umysłu do wyobrażania i przewidywania ulega znacznemu ograniczeniu.
Percepcja wzrokowa jest przedmiotem badań naukowców specjalizujących się w psychologii, kognitywistyce, neurobiologii i biologii molekularnej. Główny problem dla zaangażowanych w tematykę badaczy stanowi fakt, iż to co widzimy, nie jest bezpośrednim przekazem obrazu z siatkówki oka. Bardzo istotną rolę w przypadku percepcji wzrokowej odgrywa samo przetwarzanie odebranej przez oko informacji, prowadzące do powstania perceptu – spostrzeżenia.
Otaczająca nas rzeczywistość jest źródłem nieliczonych bodźców (np. fal optycznych, akustycznych), które wyzwalając zmiany w receptorach dają początek procesowi postrzegania.
Pierwszy etap złożonego procesu percepcji wzrokowej to recepcja sensoryczna, zwana również sencepcją. Polega ona na rejestrowaniu bodźców z otoczenia przez narządy zmysłów. Odzwierciedlanie bodźców w receptorach uważane jest za proces pasywny. Dopiero kolejna faza, spostrzeganie (lub po prostu percepcja umysłowa), określana jest mianem aktywnej, ponieważ wymaga ona pracy mózgu. Interpretacja danych zmysłowych przeprowadzana jest z pomocą nabytej wcześniej wiedzy, nastawienia oraz wskazówek kontekstualnych.
Oba elementy procesu postrzegania są niezbędne dla efektywnej percepcji. Bez prawidłowo funkcjonującej sencepcji mózg nie otrzymuje informacji, która następnie miałaby zostać zinterpretowana. Natomiast brak interpretacji sprawia, iż zgromadzone przez zmysły dane są bezużyteczne (Nęcka, 2006).
 
Skip to content